Jak obniżyć temperaturę ciała w upalne lato?

Lato w pełni. Fala upałów zalewa nas każdego dnia. I jak to na ludzi przystało, tak źle i tak niedobrze, więc narzekamy, szukamy sposobów na chwilę orzeźwienia i ochłody. Z pomocą idą produkty spożywcze, które mogą realnie przynieść ukojenie w letnie dni. Tylko czy wybieramy właściwie?

Pierwsze skojarzenie na ochłodę w upały - są lody. Mężczyźni dodaliby, że zimne piwo. Wszyscy są z całą pewnością zgodni, że również zimne napoje przyniosą ukojenie. Sprawdźmy więc, które produkty faktycznie obniżą temperaturę ciała, a które będą tylko stwarzały pozory - w rezultacie odwadniając nas.

1 MIT: Ochłodę przyniosą zimne lody i napoje!
Przyniosą, ale tylko chwilowe orzeźwienie ze względu na różnicę temperatur. Kiedy ciało jest rozgrzane, może dojść do szoku termicznego (dlatego tak często spotykamy się z anginą, czy chorobami gardła w lecie). W gruncie rzeczy dojdzie do podniesienia temperatury ciała, gdyż organizm uruchomi proces spalania, ogrzewając się od środka. Podobnie będzie w przypadku zimnych napojów – nasz organizm skupi się na wyprodukowaniu ciepła przez co podniesie temperaturę ciała zamiast obniżyć!

2 MIT: Nieważne co, musisz przyjmować dużo płynów, żeby się nie odwodnić!
To oczywiście kłamstwo. Istnieje mnóstwo przykładów płynów, które odwadniają. Na czarnej liście są oczywiście wszystkie napoje gazowane ze względu na zawartość dwutlenku węgla, który podnosi ciśnienie krwi. Unikajmy wszystkich słodkich napojów, które powodują, że będzie nam się chciało pić więcej. Zimne piwo daje tylko pozorne orzeźwienie, a ponadto odwadnia nasz organizm. Podobnie jest z innymi trunkami.
Dla ochłodzenia i nawodnienia najlepiej wybierać wodę niegazowaną (średnio lub wysoko-zmineralizowaną). Nasz organizm próbując się przystosować do wysokich temperatur uruchamia naturalny proces chłodzenia przez pocenie – a wraz z potem tracimy minerały, które należy uzupełniać. Do wody można dodać wszelkie cytrusy przygotowując lemoniadę, jak również dodatki w postaci listków świeżej mięty.

555

3 MIT: Nie musisz zmieniać nawyków i przyzwyczajeń żywieniowych latem!
Nasza dieta powinna być dostosowana do pór roku. Ma to znaczenie dla regulacji temperatury ciała. Posiłki wysokobiałkowe, obfitujące w tłuszcz (golonka, boczek, wyroby mięsne) będą ciężkostrawne, a przez proces powolnego trawienia, podgrzeją nasze ciało. Podobnie będzie z węglowodanami złożonymi (brązowy ryż, kasze) trudnymi do strawienia.

Rainier Cherries bxp159784h

Jakie więc wprowadzić zmiany w jadłospisie?

  • Wybieraj lekkostrawne produkty.
  • Jedz dużo owoców cytrusowych (cytryny, pomarańcze, limonki, grejpfruty), gdyż one realnie obniżają temperaturę naszego ciała, a ponadto są doskonałym źródłem witamin.
  • Wprowadź do menu zielone warzywa i świeże zioła (brokuły, sałaty, cukinie, ogórki, bazylia, pietruszka i mięta) – świetnie nawadniają, ochładzają i uzupełniają jadłospis bogactwem witamin i minerałów. Z reguły czerwone i pomarańczowe warzywa ogrzewają organizm, wyjątek stanowi nasz sezonowy pomidor, którego nie powinno zabraknąć na letnim talerzu.
  • Zamiast smażyć – gotuj na parze lub grilluj bez dodawania oleju.
  • Dzień zaczynaj od lekkiego jogurtu lub kefiru z dodatkiem orzechów i świeżych owoców.
  • Zamień gorące, sycące dania – lekkimi sałatkami, chłodnikami, blanszowanymi warzywami i grillowanymi rybami.
  • Wyrzuć majonez i nie używaj sosów sałatkowych – a jeśli nie potrafisz się bez nich obejść, zastąp jogurtem greckim lub naturalnym.

Nie podążaj stale utartą ścieżką – odkryj bogactwo smaków tego lata. Jedzenie jest ważnym elementem naszego życia – może dawać nam energię lub odbierać chęci do życia. Postaw na to pierwsze!